Saatuani 60-vuotissyntymäpäivälahjaksi uuden "Nirvana"-polkupyörän olen siirtynyt autoilijasta polkupyöräilijäksi ainakin harrastusmielessä. Pari viikkoa vierähti, että juuri ja juuri pääsin muutaman kilometrin pyöräilemään, kun aina satoi.

Kesäloma alkoi 14.7 ja sateisista säistä huolimatta olen pyöräillyt joka päivä. Kun aurinko paistaa, matkaa kertyy jopa useita kymmeniä kilometrejä päivässä. Ensimmäiset kaksi lomaviikkoa vierähtivät Sotkamossa pyöräillen parhaimpana päivänä matkaa kertyi jopa 60 km päivässä. Maisemat olivat mahtavat ja pyörän kaikki 24 vaihdetta olivat todella tarpeen.

Tänä aamuna Rainer lähti mökiltämme Utajärveltä Sotkamoon. Minä jäin nukkumaan ja heräsin puoli seitsemän aikoihin aamu-uinnille. Aaamu oli upea. Tein normaalit aamuaskareet ja päätin lähteä pyörällä kotiimme ja toteutinkin aikeean. Matkaa kertyi 36 km, mutta tie oli tasainen ja jylhistä Kainuun maisemista ei ollut tietoakaan. Tarkoitukseni on vielä tämän päivän aikana matkata takaisin Utajärvella, joten kilometrejä kertyy tälle päivälle 72.

Aikaisemmin olen hyvin nihkeästi ottanut kantaa pyöräteiden sijaintiin muuten kuin Oulujokivarren osayleiskaavan laadinnan yhteydessä. Muutaman viikon kokemuksen perusteella olen entistäkin enemmän alkanut ihmetella pyöräteiden sijoitusta Oulussa. Täällä pyöräteitä rakennetaan ihmisten pihoihin ja joen varsiin. Kainuussa näin ei ole tehty, vaan ne on sijoitettu vaihtelevasti ja yleensä lähelle maantietä, mikä ainakin minusta myös hupipyöräilijänä on hyvä. Oulussa minua suorastaan hävettää pyöräillä ihmisten pihojen läheisyydessä. Kun talven aikana tehtiin päätöksiä rakentaa pyöräteitä ihmisten omakotitalojen ja joen väliin, ihmettelen entistäkin enemmän tehtyä päätöstä. Minulla ainakin on sellainen luonne, että en haluaisi missään tapauksessa pyöräillä tuota reittiä. Mielestäni ihmisten pihojen yksityisyys tulee säilyttää. Tuntisin itseni suorastaan tirkistelijäksi valitessani tuon reitin.

Toivoisin tulevilta päättäjiltä myös ihmisten ja asukkaiden huomioimista pyöräteitä suunniteltaessa. Pitäisi huomioida myös meidät, jotka emme halua tehdä kiusaa vaan nauttia pyöräilyn suomasta liikuntamahdollisuudesta.